Definitie: Google keyword onderzoek

Adwords keyword analyse

Het bepalen van de juiste keywords waarop jij jouw Adwords campagne gaat richten is van van groot belang. Wil je gevonden worden in Google Adwords dan moet je de juiste keywords gebruiken binnen de campagne. Wil je ook nog eens niet te veel betalen voor een keyword zorg dan dat je een keyword onderzoek uitvoert. Maar hoe voer je een keyword onderzoek uit en bepaal je nu welke keywords interessant zijn voor jouw campagne?

15951267614572Afbeelding14.png

Google kan je hierbij helpen. En heeft hiervoor een handige tool ontwikkeld: Google Adwords Keywordtool. Dit is een hulpprogramma dat jouw helpt bij het vinden van de juiste keywords en laat daarnaast zien hoeveel concurrentie er is voor een zoekwoord, wat de kosten per klik zijn en wat de zoekvolume trends zijn.

Voordat je een adwordscampagne gaat opzetten, is het belangrijk om te brainstormen. Noteer alle keywords die te maken hebben met het product of dienst die jij aanbiedt. Denk ook vooral aan synoniemen. Vaak zijn dit woorden die een klant gebruikt om te zoeken binnen Google. Dit zijn de zogenaamde alternatieve keywords. Voor deze zoektermen geldt dat er vaak weinig concurrentie is, waardoor er dus meer kans is dat een bezoeker uiteindelijk klikt op jouw advertentie.

Heb je een webshop?

Stel je hebt een bedrijf dat online kandelaren verkoopt. Als je dan naar Google.com gaat en zoekt op de term ‘kandelaren’ vind je 25.200 resultaten. En het ziet er naar uit dat er veel concurrentie is binnen Adwords. We gaan dit nu onderzoeken. In de Google Adwords Keywordtool ga je zoeken op ‘kandelaren’. Dit vul je in bij ‘beschrijvende woorden of zinsdelen’. Vergeet niet de landinstellingen op Nederland te zetten en de taal op Nederlands.

Uit het overzicht blijkt dat de gemiddelde kosten (CPC) voor de keyword ‘kandelaren’ € 0.19 zijn. Ook blijkt dat het gemiddelde zoekvolume per maand (het aantal keren dat er op dit woord gezocht wordt in Google) 1900 is. De concurrentie is gemiddeld.

99741267614713Afbeelding17.png

De alternatieve keywords zijn ook interessant pak je lijstje met keywords, die je eerder hebt opgeschreven erbij, en vergelijk dit met de alternatieven die Google jou biedt. Verkoop je bijvoorbeeld kristallen of brocante kandelaars?

29541267614769Afbeelding15.png

Dit zijn interessante zoektermen, waar vrij weinig concurrentie op is. Het is aan te raden om een advertentiegroep te richten op deze zoektermen. Weinig concurrentie en de kosten zijn zeer laag.

75391267614759Afbeelding16.png