Definitie: Google Adwords site links

Google Adwords site link

Een advertentie in Adwords heeft een unieke landingspagina die gekoppeld is aan het onderwerp in de advertentie en de zoekopdracht van een bezoeker. Met Adwords site links is het mogelijk om binnen een Adwords advertentie meerdere links op te nemen. Zo kan snel relevantie informatie worden getoond en de bezoeker dieper de website in worden geleid.

In totaal kunnen vier extra links worden geplaatst, echter het is mogelijk om wel meer dan meer dan 4 links in te voeren, maximaal 10 links. Op basis van prestaties en de CTR van een link worden dan de 4 best presterende links weergegeven.

De links kunnen eenvoudig worden ingesteld binnen de campagne instellingen van de Adwordscampagne. Via de optie: Netwerken, apparaten en extensies.

height=107

Google bepaalt aan de hand van relevatie en de kwaliteitsscore van een advertentie of de link extensies ook daadwerkelijk worden getoond en of je gebruik kunt maken van deze optie. De links worden door Google vooral gekoppeld aan unieke merknamen binnen zoekopdrachten.

Om te zorgen dat de site links worden geactiveerd is het van belang dat de advertentie al voor een langere tijd op de hoogste positie staat binnen zoekresultaten. Daarnaast moet de advertentie een hoge kwaliteitsscore hebben. De links binnen de advertentie mogen de gebruiker niet leiden naar de een andere website dan de website waar de eigenlijke advertentie naar verwijst. Deze moeten linken binnen hetzelfde domein.

height=148

Binnen Adwords is er nog geen mogelijkheid om te bekijken wat het resultaat is van de afzonderlijke links binnen een advertentie op het aantal klikken. Wel kun je het effect meten in Google Analytics door aan de links een tag te hangen.

Als voorbeeld van een advertentie met site links hebben we gezocht op de merknaam ‘Nike’. Deze zoekopdracht toont een advertentie met 4 site links. Elke link is gekoppeld aan een unieke landingspagina binnen het domein: www.nike.com.

height=160